Eastcoast. Byron Bay - Fraser Island. - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Roel Hunting - WaarBenJij.nu Eastcoast. Byron Bay - Fraser Island. - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van Roel Hunting - WaarBenJij.nu

Eastcoast. Byron Bay - Fraser Island.

Blijf op de hoogte en volg Roel

24 September 2016 | Australië, Hervey Bay

Raar om een reisverslag te maken van de afgelopen drie weken als je je opeens bedenkt dat we vanaf nu nog maar exact drie weken hebben totdat we weer naar huis gaan. Desalniettemin hebben we ook in de afgelopen weken weer veel gezien en beleefd. Om te beginnen in Byron Bay, dat echt een mooie plek is voor surfers. Er hangt een heel relaxte sfeer, veel mooie vrouwen en bijna alle locals lopen op de blote voeten. We zijn hier een week gebleven, omdat het zo gezellig was. Vanaf Byron Bay kun je ook naar het plaatsje Nimbin. Tot de beginjaren '70 van de vorige eeuw was dit een vrijwel rustig en anoniem plaatsje, maar door een festival kwam hier opeens verandering in. Veel hippies en mensen met een alternatieve levensstijl zijn sindsdien daar naartoe verhuisd. Je zou kunnen zeggen dat dit het enige plaatsje in Australië is waar drugs gedoogd wordt. Het schijnt een erg toeristische trekpleister te zijn, dus besloten wij ook maar om een dagtour te boeken om te kijken hoe het eraan toeging. Helaas hebben we dankzij een iets te gezellige avond daarvoor, de bus niet eens meer kunnen redden haha. De ongebruikte voucher van de tour zullen we nu dus kunnen gebruiken als mooi souvernirtje.

Na Byron Bay zijn we verder gegaan naar Surfers Paradise in Goldcoast. Dit is voor veel Australiërs de ultieme plek om hun vakantie door te brengen. Altijd mooi weer, veel surfstranden en veel feesten. Maar toch is deze stad niet iets waarbij je snel aan Australië denkt, want de wolkenkrabbers staan direct naast het strand waardoor het meer weg heeft van Miami dan een typische Australische stad. Na Surfers Paradise zijn we naar Brisbane gereisd. Daar heb ik met de karaoke (Johnny Cash - Ring of Fire) een driedaagse trip gewonnen naar de everglades in Noosa. Het grappige was dat we diezelfde trip die week daarvoor al geboekt hadden. Maar ook dit was weer een mooi souvernirtje. Op zich was Brisbane wel ok, maar omdat we alle steden al gezien hadden, zijn we hier maar twee dagen gebleven en verder gegaan naar Noosa. Toen we eenmaal ingecheckt waren in het hostel hebben om een wandelroute gevraagd die ons door het aangrenzende National Park leidde. Maar niets bleek minder waar, want in plaats van platte grond, kwamen we alleen maar heuvelachtige stukken tegen. Dit leverde daarentegen wel mooie uitzichten op! Na een nachtje in Noosa te hebben geslapen, werden we de volgende morgen ochtend opgehaald met een bus die ons naar het bushcamp in de everglades bracht aan de Noosa river. Hier hebben gekanoëd voor drie dagen, en wat was dat mooi zeg! Zelden zulke mooie oevers gezien als daar. Heel bijzonder. In het bushcamp sliepen we met andere backpackers in tenten en 's avonds was het genieten bij het kampvuur. Altijd mooi om elkaars verhalen aan te horen en schik te maken.

Na drie dagen Noosa zijn we weer verder omhoog gegaan. Dit was Hervey Bay wat één van de twee toegangspoorten tot Fraser Island is. Fraser Island is tot nu toe wel één van de hoogtepunten geweest aan de oostkust, want hier hebben we driedaagse tour gedaan samen met een groep van 24 personen. Dit was echt prachtig en wat een leuke groep. In deze groep zaten ook twee Nederlandse meiden en drie Engelsen die we kenden van het bushcamp in Noosa. Fraser Island is het grootste zandeiland ter wereld, en kent talloze meren, waarvan Lake Mckenzie de meest bekende en pittoreske is. Niet normaal hoe blauw en helder daar het water was. Je kon het drinken, en met het zand op de bodem kon je zelfs je haren wassen. Door de nutriënten van het witte zand werden de huid en de haren heel zacht. Je voelde je opeens een jaar of tien jonger. Op Fraser Island zijn we met 16 over het eiland gereden. 16? Eigenlijk staat de 16 voor de four-wheel-drive, wat in Australië beter bekend staat als de 4x4. Maar omdat 4x4 veel teveel typen was, hebben we maar gekozen om het 16 te noemen. Scheelt alweer een hoop typwerk. Maar van de andere kant: Als we wel meteen 4x4 hadden getypt, dan waren de bovenstaande zinnen ook niet nodig geweest. Die waren dan overbodig geweest.

Maar het meest hilarische op Fraser Island was nog wel een nieuw woord dat we geleerd hadden, namelijk 'dingo-stick'. Als het aan ons ligt nu al het woord van 2016, want het eerste deel van het woord staat voor de dingo (een hond die in het wild op het eiland leeft) en ' stick' voor als stok die je moest gebruiken als ze je probeerden aan te vallen als je bijvoorbeeld naar het toilet moest buiten de campsite. We sliepen met onze groep namelijk op een campsite, die omheind was door een hek en stroomdraad, zodat de dingo' s buiten de deur werden gehouden. De dixie daarentegen stond iets verder op, maar die was niet omheind, en dus was er altijd kans dat er opeens een dingo voor je stond. Tony, onze tourguide, vertelde ons om altijd bij het verlaten van de campsite een dingo-stick mee te nemen. En als ze te dichtbij kwamen moest je aggresief handelen zodat je niet gebeten werd en te hopen dat de dingo wegrende. Om het verhaal nog spannender te maken: De laatste avond gingen we met een aantal van onze groep op het strand naar de sterren kijken. Nadat een paar kneiters van hits werden gezongen op het strand, en iedereen mee zat te lallen, dook er opeens een dingo op die nog geen tien meter van ons vandaan tond. Op dat moment gingen de dingo-sticks de lucht in en het zingen ging over in meer oerwoudgeluiden. Uiteindelijk wonnen wij het van de dingo en hij of zij vluchtte. Waarschijnlijk ook omdat wij met meer waren. Maar lang daarna kon je daar nog van genieten, wat een grappige ervaring.

Kortom, de afgelopen weken waren weer erg tof en de komende weken zullen we verder reizen met als eindstation Cairns. Daartussenin gaan we nog naar Magnetic Island en we gaan drie dagen en drie nachten zeilen op de Whitsundays. Deze eilanden staan bekend om haar hagelwitte stranden. Daar zullen we ook gaan snorkelen en duiken op het Great Barrier Reef! De laatste weken zullen we dus niet gaan genieten met een hoofdletter G, maar ook de rest van het woord proberen we in hoofdletters in te vullen.

Cheers!

Michel en Roel

ps. Alle foto's van de hele reis kunnen we pas online zetten als we weer in Nederland zijn, want op heel veel plekken is de internetverbinding niet zo best.

• 24 September 2016 - 05:45

Angélique:

Wauw, wederom een mooi verhaal!
    Ik ben trots op jullie. Wat een ervaringen.
    GENIET nog van de laatste weken.
    Groetjes, Angélique

• 24 September 2016 - 10:36

Toon:

Stelletje bazen!!

• 25 September 2016 - 12:13

Ineke:

Hi Roel en Michel,
    Goed verhaal!
    GENIETEN is het zeker voor jullie, nu al. Onvergetelijk ook.
    Gr. Ineke

• 05 Oktober 2016 - 20:33

Tante Janny Uit Etten Gld:

Hoi Roel en Mitchell,Het is en blijft geweldig om jouw verhaal te lezen.Wat een ervaring hebben jullie beleefd gedurende deze bijzondere reis. Iets om nooit te vergeten. Helaas is het einde van de reis in zicht, maar dit neemt jullie niemand meer af. Toppie! Geniet nog maar van de laatste paar dagen en wensen jullie een voorspoedige thuisvlucht. Jullie ouders zien er met vreugde naar uit. Roel wij ensen jou nog veel plezier
    en tot ziens.Veel lieve groeten van oom Mart en Tante Janny.

• 09 Oktober 2016 - 19:16

Silvy:

Heey Roel en Michel,
    Roel wat heb je weer een mooi stuk geschreven. Wat een belevenissen allemaal. Je kunt er wel een boek over schrijven. En nu met Michel ook nog een paar mooie maanden meegemaakt. Mooi at dat kan hahah. Nu zijn jullie op weg naar de laatste week en dan weer gelukkig thuis. We wensen jullie nog een hele mooie week samen. En een goede vlucht naar huis.
    Heel veel liefs xxx Silvy Benno Rick en Tessa
    Doeiiiiiiiiiii.