Beyond Sydney… - Reisverslag uit Sydney, Australië van Roel Hunting - WaarBenJij.nu Beyond Sydney… - Reisverslag uit Sydney, Australië van Roel Hunting - WaarBenJij.nu

Beyond Sydney…

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

15 April 2016 | Australië, Sydney

Over de helft. Na deze week ben ik alweer over de helft van mijn stageperiode hier. Na deze week nog maar negen weken stagelopen in deze prachtige stad. Ook de laatste weken zijn weer –hoe cliché ook- ontzettend snel voorbij gegaan. Bij het plaatsen van dit reisverslag bijvoorbeeld, leek het net of ik gisteren het vorige reisverslag nog heb geschreven. Maar dat is natuurlijk niet zo. Ik heb weer mooie dingen gezien in de tussentijd. Vooral de parken die we bezocht hebben, waren indrukwekkend. De afgelopen weken zijn we namelijk naar het Royal National Park en de Blue Mountains geweest, twee nationale parken vlakbij Sydney.

Het Royal National Park is een park ten zuiden van Sydney, die een prachtige wandelroute heeft langs de kust. Hier zijn we met een paar huisgenoten naartoe geweest om de Figure 8 Pools te bekijken. Dat is een natuurverschijnsel waarbij rockpools (een soort vijvers in rotsen) exact de vorm van een 8 hebben. Heel apart om te zien. De hike ernaartoe was zwaar, want vanaf het moment dat we de trein uitstapte in Otford (beginpunt van de tocht), was het alleen maar een helling oplopen in het bos. Onderweg naar de 8 pools heb ik ook de eerste levende kangoeroe in het wild mogen spotten. Voorheen kende ze ik alleen nog maar als de versie die in de pan lag. Ons plan was dat we om 11:00 uur bij de 8 pools zouden zijn, omdat het dan eb zou zijn. Het wordt namelijk sterk afgeraden dat je hier met vloed naartoe gaat, omdat het dan te gevaarlijk wordt met de golven die tegen de rotsen aanslaan. Maar 11:00 uur werd niet gehaald, omdat we de trein van 9:00 uur hadden gemist op Central Station. En laat die trein nu net om de twee uur naar Otford vertrekken. We moesten dus twee uur wachten op Central Station, maar gelukkig waren er diverse cafés in de buurt van het station waar je mooi kon zitten. In het café hebben we maar Guinness gedronken om te vieren dat het weekend was. Er was nota bene een Ier mee, dus er was nog een goede reden om de dag eens anders te beginnen dan met koffie. Eenmaal aangekomen in Otford, begon de hike. Gedurende de hike in het bos heb je niet echt het idee dat je in Australië bent, maar je waant jezelf meer als toerist in Azië, want Aziaten waren er in overvloed. En het lijkt wel of ze elke vierkante meter op de foto moeten zetten. Soms best irritant als je ze moet passeren en dan plotseling stil gaan staan. Maar de hike was het zeker waard, want als je eenmaal de rand van het bos bereikt, zie je het prachtige uitzicht over de zee en de rest van de route. Ondanks dat we twee uur later aankwamen, was het nog goed te doen om dicht bij de Figure 8 Pools te komen. Best apart dat zoiets door de natuur ontstaan is.

Vorige week zondag zijn we weer met dezelfde huisgenoten naar de Blue Mountains geweest. Dit is ook een enorm nationaal park die ongeveer twee uurtjes van Sydney af ligt. Deze naam doet zijn eer aan, want de enorme eucalyptusbossen geven een blauwe gloed af door de weerkaatsing van het zonlicht. Hierdoor lijkt het net of de bergen blauw zijn. De ‘Three Sisters’ is misschien wel de bekendste rotsformatie van dit gebied. Deze naam is te danken aan een mythe van de Aboriginals. Zij geloven namelijk dat er ‘drie zussen’ in deze rotsen zijn versteend. Eigenlijk bizar om te zien dat er voor enkel drie rotsen zoveel toeristen op de been zijn. Op de foto lijkt het net of deze rotsformatie op een afgelegen plek liggen midden in het bos. Maar schijn bedriegt, vanaf het station Katoomba is het nog geen vijftien minuten lopen naar de Three Sisters. Het ligt dus precies aan de rand van het toeristische plaatsje. Daarnaast hebben we die ochtend nog een hike gedaan bij de Wentworth Falls. Dat is een wandelroute dwars door de Blue Mountains waarbij je langs indrukwekkende watervallen komt met prachtige uitzichten waar je mijlenver van je af kunt kijken! Echt de moeite waard.

Naast deze twee uitstapjes ook weer kennisgemaakt met nieuwe huisgenoten. Het was afgelopen weken een komen en gaan van nieuwe huisgenoten. Wel jammer als er dan weer mensen weggaan, waar je goed mee kunt opschieten. Maar aan de andere kant is het ook leuk om weer nieuwe mensen te leren kennen. Zoals vorige week, toen we een barbecue aan het strand hadden, en steeds gezelliger werd. Om 5:00 uur het bed in en om 7:00 uur ging de wekker weer vrijdagochtend. Heb nog nooit zo’n zin in het weekend gehad als die dag. Kortom, ik heb het nog hartstikke goed naar me zin. Alleen is het nu soms wel schakelen met het praten en denken in het Nederlands. Omdat je steeds met Engels bezig bent, gooi je er af en toe onbewust een Engels woord tussendoor als je met Nederlanders aan het praten bent. Wat de plannen voor de komende weken zijn, is nog niet bekend. Ik denk wel dat ik nog naar het Olympic Park ga, waar zestien jaar geleden Nederland zijn succesvolste Zomerspelen kende. Misschien dat daar deze sportzomer verandering in komt met de Zomerspelen in Rio? Eigenlijk best raar dat ze het Zomerspelen noemen, terwijl het hier dan nog winter is.

Cheers!

Roel

ps. Meer foto's staan op mijn Facebookpagina.